8 gode kilder til vitamin D

 i Vitamin D
Vitamin D er viktig for å opprettholde en sunn benbygning og et godt immunforsvar. Men det er også det vitaminet som er vanskeligst å få i seg nok av gjennom kosten.

Kroppen vår er helt avhengig av vitamin D for å fungere optimalt, men i motsetning til andre essensielle vitaminer og mineraler kan det være vanskelig å få i seg nok av det viktige «solskinnsvitaminet» gjennom kosten.

Kun de færreste matvarer inneholder vitamin D, og enda færre inneholder tilstrekkelige mengder til å dekke vårt daglige behov.

Som et resultat av dette har om lag halvparten av alle nordmenn D-vitaminmangel i større eller mindre grad, og i vinterhalvåret – når solen er et sjeldent syn på himmelen – stiger antallet betraktelig.

I denne artikkelen ser vi nærmere på åtte av de beste kildene til vitamin D vi kjenner til.

 

Sol - Gode kilder - Vitamin D - dmax

1. Solen

Vår viktigste kilde til vitamin D finner vi ikke i maten vi spiser, men på himmelen over oss. Det essensielle vitaminet dannes i kroppen når huden vår er i kontakt med solskinn, og vi er avhengig av jevnlig påfyll for at kroppen skal fungere optimalt.

Dessverre kan solskinn være en mangelvare her til lands store deler av året. Selv om 15-20 minutter i solen på varm sommerdag kan være nok til å dekke behovet, kan det være en utfordring å vedlikeholde vitamin D-nivåene året rundt.

Det er også verdt å merke seg at solkrem blokkerer de viktige UVB-strålene som setter i gang produksjonen av vitamin D i kroppen.

 

Fet fisk - Gode kilder - Vitamin D - dmax

2. Fet fisk

En god middag med fet fisk som laks, makrell, ørret eller sild inneholder nok vitamin D for å dekke dagsbehovet ditt. En porsjon laks på om lag 130 g gir deg rett i overkant av 10 μg (mikrogram) vitamin D.

Men kostholdet vårt har endret seg betydelig de siste har tiårene, og fisk utgjør ikke lenger en like stor del av maten vi spiser som tidligere. Til tross for at fet fisk er en av våre beste kilder til vitamin D anslås det at fisk kun står for rundt 20% av vårt totale inntak av det viktige «solskinnsvitaminet».

 

Torskelever - Gode kilder - Vitamin D - dmax

3. Torskelever

Når det kommer til naturlig innhold av vitamin D i matvarer er det ingenting som slår torskelever. 100 gram torskelever inneholder så mye som 89,7 μg vitamin D.

Problemet med torskelever er at det er et svært sjeldent syn på norske frokost- og middagsbord. Selv om det er en svært god kilde til det essensielle vitaminet, er det trolig svært få som spiser torskelever ofte nok til at det kan vedlikeholde sunne vitamin D-nivåer hele året.

 

Tran - Gode kilder - Vitamin D - dmax

4. Tran

Vi holder oss i fiskekategorien litt til. Tran er ikke bare en god kilde til sunne omega-3-fettsyrer, det er også en god kilde til vitamin D. En spiseskje tran inneholder mellom 10 og 15 μg vitamin D.

I likhet med fet fisk er det også færre og færre som tar tran hver dag. Uten at vi kan si det sikkert mistenker vi at det stramme fiskesmaken må ta noe av skylden for dette.

 

Egg - Gode kilder - Vitamin D - dmax

5. Egg

En annen kilde til vitamin D er egg. Et stort, kokt egg (ca. 70 gram) inneholder ca. 2,8 μg vitamin D, og det er i plommen du finner de gode næringsstoffene.

Egg er en matvare vi spiser mye av, og selv om det vil være vanskelig og dekke hele dagsbehovet kun ved hjelp av egg – du må i såfall spise fire om dagen – er det en nyttig bidragsyter.

 

Kantareller - Gode kilder - Vitamin D - dmax

6. Kantareller

Flere typer sopp inneholder vitamin D, og en av våre favoritter her til lands – kantarellen – inneholder 12,8 μg pr. 100 gram. Og dersom du steker kantarellen i smør stiger innholdet ytterligere.

Det er verdt å merke seg at D-vitaminet i sopp er av typen D2 (ergokalsiferol). Denne formen for vitamin D tar lengre tid for kroppen å omdanne til vitaminets aktive form, og er derfor langt mindre effektiv enn vitamin D3 (kolekalsiferol) – som vi finner i fisk, tran og kosttilskudd.

 

Meieriprodukter - Gode kilder - Vitamin D - dmax

7. Meieriprodukter

Mange varianter av meieriprodukter som melk, ost smør og margarin er tilsatt en viss mengde vitamin D, men ofte i dreier dette seg om mindre mengder.

I følge melk.no inneholder tre glass ekstra lett melk om lag 1,8 μg vitamin D. I likhet med egg er det med andre ord vanskelig å dekke hele dagsbehovet kun ved å drikke melk, men det er en god bidragsyter til vårt totale daglige inntak.

 

dmax - 8 kilder til vitamin D - kosttilskudd

8. Kosttilskudd

Den enkleste, og stadig mer populære, måten å sikre at du får i deg nok vitamin D hver eneste dag er å ta et daglig kosttilskudd.

dmax er et kosttilskudd utviklet for å sikre deg et sunt inntak av vitamin D hver eneste dag. Hver tyggekapsel inneholder hele 40 μg vitamin D – mer enn nok til å dekke ditt daglige behov, men samtidig trygt og godt for både voksne og barn fra 11 år og oppover!

Og best av alt: De myke tyggekapslene har en deilig appelsinsmak som gjør at du vil glede deg til å ta kosttilskuddet ditt hver eneste dag!