D-vitamin og overvekt – Hva er sammenhengen?

D-vitaminnivået i kroppen vår vet vi av årelang forskning at spiller en viktig rolle. Mangel på D-vitamin kan føre til benskjørhet, depresjon, og flere andre helseproblemer. Samtidig kan for mye D-vitamin i kroppen slå ut negativt den andre veien.

Du bør sørge for riktige vitamin D nivåer i kroppen din, blant annet gjennom ta tilskudd. Sol og mat er nemlig her i Nord sjelden tilstrekkelig for behovene. Spesielt varsom skal du derimot være dersom du er overvektig.

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan D-vitamin og overvekt henger sammen!

Overvektige har opptil 3 ganger så høyt behov for D-vitamin

I utgangspunktet har de fleste mennesker det samme behovet for D-vitamin. Det er til tross for at enkelte grupper er mer utsatt for mangel på vitamin D. De overvektige skiller seg derimot ut fra snittet i form av sitt behov.

Overvektige kan trenge så mye som opptil 3 ganger mer D-vitamin i sin daglige dosering.

Forskning peker på at de med over 30 i BMI, som da regnes som sterkt overvektige, trenger mellom 2 og 3 ganger så mye D-vitamin som de med normal vekt. Individer med normal vekt sliter allerede med D-vitaminmangel. Hvordan kan overvektige få i seg nok?

Kilder til D-vitamin for overvektige

En sunn diett er et godt utgangspunkt for en god helse. Her er det derimot også viktig å inkorporere de riktige vitaminene. D-vitamin er et vitamin som dessverre er vanskelig å få med seg i kosten. Nedenfor er derimot noen gode forslag til kilder for D-vitamin:

  • Sol – UVB-stråling, en form for UV-stråling, starter opp produksjonen av D-vitamin i huden. Om sommeren er dette en ypperlig kilde, men merk at UVB-stråling kun forekommer når solen står over 30 grader på himmelen. Fra september til mai får vi ikke UVB-stråling i Norge.
  • Mat – Fet fisk (laks, ørret, makrell, og sild) er perfekt for å få i seg D-vitamin. Enkelte matvarer har også tilskudd av vitaminet i seg, slik som smør og melk. Dessverre er realiteten at disse sjelden har nok D-vitamin i seg, da spesielt for behovet overvektige har.
  • Kosttilskudd – Vitamin D tilskudd er det beste alternativet for nordmenn generelt, men da kanskje spesielt overvektige. Kosttilskuddet sørger for at en ikke trenger å endre dietten helt, samtidig som en ikke skal bekymre seg for manglende UVB-stråling.

D-vitamin og vekttap

D-vitamin og vekt har en sterk korrelasjon. Allikevel er ikke forskningen helt klar på hvilken sammenheng disse to har. D-vitamin er fettløselig, og enkelte forskere mener derfor at vitaminet fanges i fettvevet dersom en har mye fett.

Uansett om det ikke er en direkte korrelasjon mellom gode D-vitaminnivåer og vekttap, er dette vitaminet helt essensielt å få i seg.

Ta vitamin D tilskudd i dag!

Dersom du er overvektig, havner du i risikosonen for ikke å få i deg nok D-vitamin gjennom solen og kosten. Faktisk er realiteten at mange med normalvekt ikke engang får i seg nok. Merk også at overvektige trenger fra 2 til 3 ganger så mye D-vitamin som de med normal vekt.

Nettopp derfor er det å ta et vitamin D tilskudd anbefalt av så mange forskere og leger.

Dmax er et slikt tilskudd, og med 40 mikrogram vitamin D per dosering, oppfyller dette produktet behovet for D-vitamin hos overvektige!