Nå gjelder D!

 i Vitamin D
April er måneden da vitamin D-lagrene våre er på sitt laveste. Akkurat nå er det derfor ekstra viktig at du tilfører kroppen din det essensielle «solskinnsvitaminet».
Sardiner - Vitamin D - dmax

Fet fisk som sardiner er en god kilde til vitamin D, men den lille sildefisken utgjør en altfor liten del av kostholdet til de fleste.

Det heter seg at du bør sørge for å ta tilskudd av vitamin D i alle måneder med bokstaven «R» i seg.

Årsaken til dette er at svakt sollys, og mange mørke dager der solen aldri viser seg, fører til et underskudd av det viktige «solskinnsvitaminet» i kroppen.

D-vitaminet dannes i huden din når solen skinner på deg, men i vintermånedene er solstrålene for svake til å fylle opp lagrene.

Dersom du ikke er blant de heldige som har kunnet migrere til varmere strøk i vintermånedene har kroppen din derfor benyttet seg av vitamin D du har tilført den gjennom kosten.

Og sakte men sikkert brukt opp lagrene fra sist gang solen skinte sterkt nok – tidlig i fjor høst.

 

Over halvparten av oss mangler vitamin D

Foruten solen er fet fisk som sild, laks og makrell en av våre viktigste kilder til vitamin D.

Dessverre utgjør fisk en stadig mindre del av kostholdet til flere og flere av oss, og over halvparten av alle nordmenn lider i dag av D-vitaminmangel i større eller mindre grad.

Og i løpet av vintermånedene øker denne andelen.

 

Gravid - Vitamin D - dmax

Gravide kvinner er spesielt utsatt for å få D-vitaminmangel.

Viktig for alle – ekstra viktig for enkelte

Helsedirektoratet anbefaler alle å få i seg vitamin D hver dag fra vi er fire uker gamle, og anbefalt daglig dose for voksne er minimum 2,5 mirkogram og maksimum 80 mikrogram.

For enkelte grupper av befolkningen er dette ekstra viktig.

Gravide og ammende, unge barn, kvinner i overgangsalderen, eldre over 60 år, vegetarianere og personer med mørkere hudfarge er nemlig spesielt utsatt for å utvikle D-vitaminmangel.

Dersom fet fisk ikke er del av dine faste middagsrutiner er den enkleste du kan gjøre for å sørge for at du får i deg nok vitamin D å ta et daglig kosttilskudd.

 

Dekk ditt daglige behov med dmax

dmax - vitamin D - Bloggdmax har på kort tid blitt et av Norges mest populære vitamin D-tilskudd, og hjelper allerede over 10.000 nordmenn med å opprettholde sunne nivåer av det viktige vitaminet.

  • Mer vitamin D i hver kapsel:
    Hver dmax-kapsel du tar inneholder hele 40 μg vitamin D – mer enn nok til å dekke ditt daglige behov, men likevel trygt innenfor den nye maksgrensen!
  • Tyggekapsler som smaker godt:
    Glem tran som smaker vondt og tabletter som er vanskelig å svelge! dmax er myke tyggekapsler med en deilig appelsinsmak!
  • Gjør som tusenvis av andre nordmenn:
    Flere tusen nordmenn har allerede takket ja til lanseringstilbudet på dmax – prøv det du også!(NB! Maks 2 pr. husstand!)