Visste du at melanin hindrer vitamin D?

Hvis du har mørk hud er du sannsynligvis godt beskyttet mot farlige UVB-stråler. Du lider sannsynligvis også av D vitamin-mangel.

Det er nemlig mengden melanin i huden som avgjør hvorvidt kroppen din klarer å ta til seg D-vitamin eller ikke. Mennesker med mørk hud behøver faktisk seks ganger så lang tid i solen for å produsere samme mengde vitamin D, som de som har lysere hud – og flere studier viser at mennesker med melaninrik hud også har høyere risiko for vitamin D-mangel. 

Lite sol og mye melanin

En studie fra Brasil dokumenterte at befolkningen til tross for høy grad av soleksponering hadde lite vitamin D i kroppen. Faktisk led hele 72 prosent av deltakerne av mangel på vitamin D, med et gjennomsnittlig nivå på 26,06 nmol/l.

Melaninrik hud beskytter nemlig mot sola, og i solfattige Norge blir risikoen for å utvikle til dels alvorlig d-vitaminmangel ekstra høy når huden din har mye melanin. 

Du vil ikke mangle d

Du trenger vitamin D for å hjelpe kroppen å absorbere kalsium i blodet og fosfat fra kostholdet. Disse mineralene er viktige for å opprettholde sunne bein, tenner og muskler. Mangel på vitamin D kan også gi økt risiko for å utvikle osteomalasi, som forårsaker smerter og ømhet i bein.

D-vitamin er i tillegg svært viktig for immunforsvaret, og med på å holde deg frisk gjennom de mørke høst- og vintermånedene. 

Gi sola litt hjelp

I perioden april-september får du sannsynligvis i deg tilstrekkelig mengde vitamin D fra sola. Men fra og med september er det viktig å få i seg vitamin D i form av høyt inntak av matvarer som fet fisk (laks, makrell, sild og sardiner), samt rødt kjøtt og egg. 

En annen kilde til vitamin D er kosttilskudd. 

Et optimalt tilskudd d-vitamin

dmax er Norges mest populære d-vitamintilskudd, fordi det både gir deg store doser og dekker 50 % av kroppens daglige behov for jod. Med 40 mikrogram D i hver kapsel, er det en stabil kilde til et godt immunforsvar, som holder deg frisk gjennom vinteren. Vil du virkelig hjelpe immunforsvaret, tyder forskning på at et godt kosttilskudd er det eneste riktige.

Kilder:

https://www.skininc.com/skinscience/physiology/Darker-Skin-Prone-to-Vitamin-D-Deficiency-375081521.html

https://www.blackskindirectory.com/bsd-learning-journal/2019/7/6/black-skin-sunscreen-amp-vitamin-d

http://www.d-vitaminmangel.no/helsepersonell/risikogrupper/moerkhudede/