D-vitamin tilskudd – Hvilket er best?

Mangel på vitamin D er et stort problem i Norge. Vi hører om og om igjen i media hvor viktig det er med D-vitamin tilskudd, men fortsatt har over 50% av befolkningen mangel på Vitamin D.

Med et kosthold som består av mye prosessert mat, mindre fisk og andre gode kilder til vitamin D må man løse problemet på andre måter.

Derfor er det flere og flere som tar et D-vitamin tilskudd daglig, men dette byr på nye spørsmål.

Hvilket tilskudd skal man velge? Hvor mye D-vitamin skal man ta?

Med denne guiden ønsker vi å hjelpe deg til å velge riktig tilskudd av Vitamin D.

Les også: Vitamin D3 og Vitamin D2 – Hva er forskjellen?

Hvilke alternativer finnes?

Om du går på butikken eller apoteket finner du et titalls forskjellige typer D-vitamin tilskudd. Det er ulike smaker og styrker, men her har vi samlet noen av de vanligste, med fordelene og ulempene på hver.

  • Vanlige tabletter
    • Dette er en kjekk måte å få i seg Vitamin D, men de må skylles ned med vann og smaker ofte ikke så godt. Derfor er de lett å glemme. Hvem har ikke kjøpt et nytt kosttilskudd for å deretter bare glemme de i et skap.
  • Tran
    • I tran er det tilsatt Vitamin D, men ikke alle liker smaken. Færre og færre starter dagen med en teskje tran, som gjør at man må finne andre måter å få i seg Vitamin D.
  • Dråper
    • Kostnadseffektiv måte å få i seg D-vitamin, men kan fort bli søl og vanskelig å dosere. God løsning for spedbarn, men tungvint for barn og voksne. 
  • Tyggetabletter
    • Litt dyrere, men veldig enkelt å ta. Den store fordelen er også at de smaker godt, som gjør at de er mye enklere å huske. Har man boksen synlig fremme blir det dagens høydepunkt.

Hvilken styrke skal jeg velge?

I Norge er det lov å selge alt fra 1-80 mikrogram i butikk og på apotek. Det har historisk vært mest populært med 5 og 10 mikrogram dosering, men nyere forskning viser at behovet mest sannsynlig er større. I våre naboland Sverige og Finland er 50 mikrogram den vanligste doseringen. 

  • 10 mikrogram:
    • Den anbefalte dagsdosen fra myndighetene, men erfaringsmessig for liten dosering for norske forhold.
  • 20 mikrogram:
    • Den gamle grensen for maksdosering av Vitamin D i Norge. Denne ble satt opp til 80 mikrogram i 2017.
  • 40-50 mikrogram:
    • Den mest vanlige doseringen i våre naboland, og halvparten av anbefalt maksdosering. Verdens største studie på D-vitamin som ble fullført høsten 2019 brukte denne doseringen, og av nesten 27 000 deltakere ble det ikke påvist en eneste person med overdose på Vitamin D. Den kan dermed anses som svært trygg og effektiv for å få normale D-vitaminnivåer.
  • 80 mikrogram:
    • Maksdosering for kosttilskudd i Norge for voksne. Denne maksdoseringen er satt av myndighetene, som antar at man med et vanlig norsk kosthold får i seg ca 20 mikrogram via kosten per dag, så totalt inntak da vil være 100 mikrogram per dag. 

Doseringer høyere enn dette sees sjeldent, og gjøres i samråd med lege. Det er gjort flere forsøk på høye enkeltdoser av Vitamin D over en kort periode for de med alvorlig mangel på Vitamin D, men det beste er et jevnt inntak over tid. 

Så hvilket D vitamin tilskudd bør jeg ta?

Vi som har skrevet denne artikkelen jobber med dmax, som på kort tid har blitt Norges mest populære D-vitamintilskudd. Deilige tyggetabletter med appelsinsmak og 40 mikrogram Vitamin D gjør at du får dekket hele ditt daglige behov på en enkel måte. Vil du også prøve?

Bestill enkelt i skjemaet under.