Hvor mye D-vitamin får vi egentlig fra solen?

D-vitamin og sol har en sterk kobling. Det lærer vi helt fra de første årene på skolen. Solen assosieres like sterkt opp mot D-vitamin som appelsiner assosieres opp mot C-vitamin. Men akkurat hvor mye sol trenger vi for å få nok D-vitamin?

Svaret vil mest sannsynlig overraske deg! I denne artikkelen skal vi se nærmere på forholdet mellom D-vitamin og sol.

Fordeler med D-vitamin:

  • Styrker skjelett og tenner
  • Forbedrer immunforsvaret
  • Utvikler normal muskelfunksjon
  • Forebygger benskjørhet

Les mer om hvor viktig D-vitamin er for kroppen din!

Ikke all sol gir D-vitamin

Selv om det ofte læres bort at solen gir oss D-vitamin, er ikke dette helt presist. Det er nemlig slik at solens UV-stråling spiller en rolle her. De fleste av oss har hørt om UV-strålene, men visste du at det finnes flere forskjellige former av disse? De to viktigste er UVA og UVB.

  • UVA-stråler – Disse utgjør majoriteten av strålene fra sola. Soleksem og solbrenthet kommer som følge av UVA-stråler. Dessuten har disse strålene i nyere tid blitt konkludert med at fremkaller hudkreft.
  • UVB-stråler – Disse er ikke fullt så aktive som UVA-stråler. Strålene her gjør oss brune etter noen dager, men de kan også føre til solbrenthet i det korte løp. Strålingen her er størst når sola står høyt på himmelen.

Det er altså UVB-stråler som fremmer produksjon av D-vitamin.

 

Så når får man UVB-stråler?

Helt konkret er det UVB-stråler fra solen som gir oss D-vitamin. Disse danner nemlig kolekalsiferol, også kjent som vitamin D3 i huden vår. Produksjonen av vitaminene her er selvregulert, og huden har egne lagre.

Merk at det altså er UVB-strålene, en type UV-stråle, som sørger for at vitaminproduksjonen settes i gang. Det hjelper med andre ord ikke bare med solstråler generelt. UVB-stråler når kun jordflaten når solen står minst 30 grader på himmelen.

Ved ekvator står solen minst 30 grader på himmelen store deler av året. Her hjemme i Norge får vi til sammenligning sjeldent UVB-stråling mellom oktober og mars. Dette innebærer at solen ikke hjelper oss med produksjon av vitamin D3 i denne perioden.

Les også: Vitamin D3 og Vitamin D2 – Hva er forskjellen?

Hvor mye sol trenger du for å få nok D-vitamin?

D-vitamin er et essensielt vitamin. Siden solen er vår største kilde til dette (opptil 90 %), er det naturlig å spørre seg selv hvor lenge en skal være i solen for å få nok. Her er svaret at siden Norge ikke har tilgang på UVB-stråling store deler av året, støter vi på et stort underskudd.

Andre faktorer som spiller inn er:

  • Tidspunkt på dagen

Det er primært den sterkeste solen i løpet av dagen som gir D-vitaminer.

  • Hudpigmentering

Jo lysere du er i huden, jo lettere tar du opp D-vitaminer. Dette er grunnen til at at D-vitaminmangel er enda mer utbredt i den mørkhudede delen av befolkningen.

  • Alder

Etterhvert som man blir eldre tar ikke lenger huden opp D-vitamin fra solen like effektivt. Mange eldre har derfor et større behov for D-vitaminer.

  • Solfaktor

Bruker du solkrem med høy solfaktor, så blokkerer den UVB-strålene og du produserer mindre D-vitamin. På den andre siden er det jo veldig viktig å beskytte seg mot skadelig stråling, så vi anbefaler ingen å ikke bruke solkrem.

Lite sol fører til D-vitaminmangel

Solen i Norge er som nevnt ganske begrenset gjennom året. Spesielt i løpet av vinteren er det vanskelig å få i seg nok D-vitamin, da solen ikke gir nok UVB-stråling her til lands. Når vår største kilde til vitaminet ikke gjør jobben, er mangel på D-vitamin uunngåelig hos mange.

Vi får heller ikke veldig mye D-vitamin gjennom UVB-stråler sett bort i fra sommermånedene. Samtidig blir vi fortalt om og om igjen at risikoen for hudkreft er høy, og en bruker solkrem på de dagene sola er sterkest naturligvis.

Som nevnt er en kombinasjon av det å slikke litt sol, samt å smøre seg godt, viktig å benytte. Hos barn blant annet er derimot spillereglene annerledes, og jo mer brun du er i huden, jo mer tåler du også uansett.

Andre kilder til D-vitamin

Grunnet mangelen på UVB-stråling i Norge, støter de fleste nordmenn på et underskudd av D-vitamin, dersom solen brukes som eneste store kilde. Det er derfor fornuftig å finne både matvarer og kosttilskudd som kan hjelpe deg med å få tilstrekkelig med D-vitamin i kroppen.

Her er for eksempel fisk et populært alternativ for D-vitamin via kosten. Du kan lese mer om D-vitamin i mat på vår blogg. Helt konkrete kosttilskudd er også fokusert på D-vitamin alene, og disse er også fornuftige å bruke. Spesielt for nordmenn, med vårt underskudd, er det viktig å utforske mulighetene.

D-vitamin sørger for sterkere skjelett og tenner, da gjennom å opprettholde nivået av kalsium og fosfor i kroppen. Vitaminet reduserer dessuten også benskjørhet. Det er dermed ingen tvil om at D-vitamin er viktig, og du trenger mer enn bare solen som kilde til dette om du bor i Norge!