Finn ditt optimale vitamin D-nivå

Vi hører ofte om viktigheten av å få i oss vitamin D hver eneste dag, men hvor mye er egentlig nok?

Det er et etablert faktum at kroppen vår er avhengig av et optimalt vitamin D-nivå for å fungere normalt. Det viktige «solskinnsvitaminet» bidrar blant annet til å opprettholde normal funksjon i musklene våre og immunforsvaret vårt, og hjelper kroppen med opptaket av kalsium og fosfor.

Viktigst av alt er likevel D-vitaminets rolle når det kommer til å opprettholde en sunn og frisk benbygning. Fordi vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet er vi helt avhengig av det for å vedlikeholde knoklene og tennene våre.

Samtidig som det kontinuerlig forskes på fordelene ved å få i seg nok vitamin D, ser vi at stadig flere nordmenn har D-vitaminmangel i større eller mindre grad. Vår viktigste kilde til vitamin D er solen, og kalde, mørke vintermåneder har nok mye av skylden for at over halvparten av alle nordmenn har et for lavt vitamin D-nivå.

Les også: Den store D-vitaminguiden 2020!

D-vitaminmangel er en økende trend, og det er ikke en tilfeldighet at helsemyndighetene firedoblet grensen for øvre anbefalt inntak av vitamin D – fra 20 til 80 μg (mikrogram) – i mai 2017.

Hva er optimalt vitamin D-nivå?

Det anbefales at vi får i oss minimum 10 μg vitamin D hver eneste dag fra vi er fire uker gamle, og titt og ofte kan vi lese om viktigheten av å få i seg rikelige mengder av det essensielle «solskinnsvitaminet».

Men hvor mye vitamin D er egentlig nok?

Vitamin D-nivå måles i nanomol pr. liter (nmol/L) i blodet vårt. 50-75 nmol/L anses som tilstrekkelige mengder vitamin D i blodet, men nyere forskning har vist at det trolig kan lønne seg å ha noe høyere verdier enn dette for at vitaminet skal gi best effekt.

Optimalt vitamin D-nivå anses derfor å være 75-150 nmol/L.

Alt under 25 nmol/L betegnes som D-vitaminmangel, og dersom du har nivåer på under 12,5 nmol/L har du alvorlig D-vitaminmangel.

Les også: Vitamin D3 og Vitamin D2 – Hva er forskjellen?

Her får du en oversikt over vitamin D-status og nivå i listeformat:
Optimalt
vitamin D-nivå
75-150 nmol/L
Tilstrekkelig nivå50-75 nmol/L
Sub-optimalt nivå25-50 nmol/L
D-vitaminmangel25 nmol/L
Alvorlig
D-vitaminmangel
12,5 nmol/L

Husk at det kan bli for mye av det gode

Som med alt annet kan det bli for mye av det gode også når det kommer til vitamin D. Ved jevnlig inntak av svært store doser vitamin D risikerer du å få for høye nivåer av kalsium, en tilstand kjent som hyperkalsemi, og dette kan medføre uheldige bivirkninger.

Helsemyndighetene har derfor satt en øvre grense på 100 μg vitamin D om dagen.

Hvordan måler jeg vitamin D-nivå?

Vitamin D-nivå kan måles ved hjelp av en enkel blodprøve, og du kan be fastlegen din om å gjøre dette for deg.

Alternativt kan du bestille en hjemmetest, og måle vitamin D-nivået ditt på egenhånd. Dette gjøres ved at du stikker deg i fingeren med en lansett for å trekke ut en bitteliten mengde blod, som du deretter drypper på det angitte området på testutstyret.

Avhengig av hvilken type test det er, og hvor nøyaktige svar den kan tilby, vil du enten kunne få et svar nærmest direkte, eller sende den inn til et laboratorium for analyse.

Hvor mye vitamin D trenger jeg?

Det er vanskelig å gi et nøyaktig svar på hvor mye vitamin D du bør ta daglig for å øke vitamin D-nivået i blodet. Dette skyldes at faktorer som for eksempel vekt, fettprosent og stoffskifte påvirker kroppens evne til å ta til seg og utnyttet vitaminet.

Det er likevel utviklet et enkelt regnestykke for å finne ut hvor mye vitamin D en gjennomsnittlig person behøver daglig for å øke verdiene til ønsket nivå. Alt du trenger å gjøre er å trekke målt nivå fra ønsket nivå, og du vil ha en indikator på ditt daglige behov.

Eksempel:
Ønsket nivå:Målt nivå:Daglig behov:
 75 nmol/L 35 nmol/L 40 μg

Mikrogram (μg) og Internasjonale Enheter (IU)

Hvis du har tatt vitamin D tidligere kan det hende du er vant med måleenheten IU (Internasjonale Enheter) fremfor μg (mikrogram).

Begge måleenheter brukes om hverandre, også her i Norge, noe som kan være forvirrende. Heldigvis er det enkelt å regne seg frem til det faktiske innholdet, uavhengig av måleenheten som brukes.

For å finne verdien i Internasjonale Enheter ganger vi enkelt og greit antall mikrogram med 40:

40 μg x 40 = 1600 IU

På samme måte deler vi IU på 40 for å finne verdien i mikrogram:

800 IU ÷ 40 = 20 μg